Architect



Op 23-jarige leeftijd opende Gerrit Rietveld een meubel makers bedrijf in zijn geboorteplaats Utrecht. Hij was immers een meubelmaker, vanaf zijn 11e geleerd van zijn vader. Hij heeft vaktekenen en ontwerpen geleerd op de school die verbonden is aan het Utrechts Museum van Kunstnijverheid. Later heeft hij besloten lessen te gaan volgen in bouwkunde bij de architect P.C.J. Klaarhamer, die experimenteerde met strakke vormen en felle kleuren.

Op 20 jarige leeftijd in 1918 heeft Gerrit Rietveld de bekende Rood/Blauwe stoel ontworpen (toen nog zonder zijn bekende kleuren). Hij had een foto en een brief van deze stoel opgestuurd naar Theo van Doesburg, redacteur van het pas opgerichte tijdschrift de Stijl. Hij publiceerde deze foto in september 1919 in De Stijl als voorbeeld van beeldhouwkunst in het toekomstige interieur.

Op zijn 30ste had Rietveld zijn eigen architecten bureau in Utrecht. In deze periode kwam hij veel in aanraking met werk van Frank Lloyd Wright en leden van De Stijl groep: Van Doesburg, Huszar, Oud en Wils. O.a. hieruit heeft hij inspiratie opgedaan. Deze stijl komt overeen met De Stijl, met als voorbeeld de schilderijen van Piet Mondriaan.

Drie jaar later kwam hij in contact met Truus Schröder-Schräder. Een vrouw waarvan haar man was overleden. Zij vroeg Rietveld haar te helpen zoeken naar een geschikt huis voor haar, maar zowel mevrouw Schröder als Rietveld konden niets vinden. Ten slotte heeft Rietveld haar voorgesteld een nieuw huis te bouwen. Het huis werd op verzoek van Schröder licht, open en sober gemaakt. Rietveld zag bij deze opdracht de kans om te experimenteren met De Stijl.  Dit huis werd een hoogtepunt in Rietveld’s carrière.

Kort na dit hoogtepunt leek het of Rietveld zijn creativiteit kwijtraakte. Er werd gezegd dat hij behoorde tot de groep kunstenaars die gedoemd zijn tot het maken van één enkel buitengewoon belangrijk en succesvol werk, en dat ze vervolgens de rest van hun leven blijven proberen om opnieuw die inspiratie te vinden.

Na de Tweede Wereldoorlog ging Rietveld opzoek naar zijn creativiteit en ging experimenteren met moderne woonhuizen. Hij kwam in aanraking met het Californische ‘Case Study House Program’. Een programma waar veel architecten deelnamen die al naam hadden gemaakt zoals, Richard Neutra, Charles en Ray Eames, Craig Ellwood, Quincy Jones, Pierre Koening en Raphael Soriano. Een voorbeeld van Rietvelds Case Study House is woning Van den Doel. Dit voorbeeld is uitzonderlijk vanwege de uitgesproken ideeën van de opdrachtgever.

Vooral Rietvelds woonhuizen gebouwd vanaf het eind van de jaren veertig tot aan het overlijden van de architect in 1964 hebben de volgende uitgangspunten met elkaar gemeen: de rationalisatie van de plattegronden en de constructieve vormen, de integratie van het meubilair met de woonruimte, maar ook de integratie van het huis met het landschap, ook door middel van de tuin. Ze weerspiegelen een bepaald modernistisch programma dat de architectuur van het wonen opnieuw wil uitvinden volgen een stijl die zowel internationaal als Nederlands is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten