Op 23-jarige leeftijd opende Gerrit Rietveld
een meubel makers bedrijf in zijn geboorteplaats Utrecht. Hij was immers een
meubelmaker, vanaf zijn 11e geleerd van zijn vader. Hij heeft
vaktekenen en ontwerpen geleerd op de school die verbonden is aan het Utrechts
Museum van Kunstnijverheid. Later heeft hij besloten lessen te gaan volgen in
bouwkunde bij de architect P.C.J. Klaarhamer, die experimenteerde met strakke
vormen en felle kleuren.
Op 20 jarige leeftijd in 1918 heeft Gerrit
Rietveld de bekende Rood/Blauwe stoel ontworpen (toen nog zonder zijn bekende
kleuren). Hij had een foto en een brief van deze stoel opgestuurd naar Theo van
Doesburg, redacteur van het pas opgerichte tijdschrift de Stijl. Hij publiceerde deze foto in
september 1919 in De Stijl als
voorbeeld van beeldhouwkunst in het toekomstige interieur.
Op zijn 30ste had Rietveld zijn eigen
architecten bureau in Utrecht. In deze periode kwam hij veel in aanraking met
werk van Frank Lloyd Wright en leden van De Stijl groep: Van Doesburg, Huszar,
Oud en Wils. O.a. hieruit heeft hij inspiratie opgedaan. Deze stijl komt
overeen met De Stijl, met als voorbeeld de schilderijen van Piet Mondriaan.
Drie jaar later kwam hij in contact met Truus
Schröder-Schräder. Een vrouw waarvan haar man was overleden. Zij vroeg Rietveld
haar te helpen zoeken naar een geschikt huis voor haar, maar zowel mevrouw
Schröder als Rietveld konden niets vinden. Ten slotte heeft Rietveld haar
voorgesteld een nieuw huis te bouwen. Het huis werd op verzoek van Schröder
licht, open en sober gemaakt. Rietveld zag bij deze opdracht de kans om te
experimenteren met De Stijl. Dit huis
werd een hoogtepunt in Rietveld’s carrière.
Kort na dit hoogtepunt leek het of Rietveld
zijn creativiteit kwijtraakte. Er werd gezegd dat hij behoorde tot de groep
kunstenaars die gedoemd zijn tot het maken van één enkel buitengewoon
belangrijk en succesvol werk, en dat ze vervolgens de rest van hun leven
blijven proberen om opnieuw die inspiratie te vinden.
Na de Tweede Wereldoorlog ging Rietveld opzoek
naar zijn creativiteit en ging experimenteren met moderne woonhuizen. Hij kwam
in aanraking met het Californische ‘Case Study House Program’. Een programma
waar veel architecten deelnamen die al naam hadden gemaakt zoals, Richard
Neutra, Charles en Ray Eames, Craig Ellwood, Quincy Jones, Pierre Koening en
Raphael Soriano. Een voorbeeld van Rietvelds Case Study House is woning Van den
Doel. Dit voorbeeld is uitzonderlijk vanwege de uitgesproken ideeën van de
opdrachtgever.
Vooral Rietvelds woonhuizen gebouwd vanaf het
eind van de jaren veertig tot aan het overlijden van de architect in 1964
hebben de volgende uitgangspunten met elkaar gemeen: de rationalisatie van de
plattegronden en de constructieve vormen, de integratie van het meubilair met
de woonruimte, maar ook de integratie van het huis met het landschap, ook door
middel van de tuin. Ze weerspiegelen een bepaald modernistisch programma dat de
architectuur van het wonen opnieuw wil uitvinden volgen een stijl die zowel internationaal
als Nederlands is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten