Week 1
Indeling
Indeling
Het huis bestaat uit een werk- en een
woonverdieping. Op de begane grond was een kamer voor de hulp in de
huishouding, een atelier voor Rietveld, een grote eetkeuken, waar ook de was
werd gedaan en een klein voorkamertje waar mensen te woord konden worden gestaan.
Boven leefden de leden van het gezin in een grote open ruimte. Slaaphoeken
konden ’s nachts visueel worden afgeschermd door schuifwanden. De scheiding
tussen wonen en werken is duidelijk, maar de woon- en de slaapverdieping is in
elkaar geschoven, omdat mevrouw Schröder de kinderen dichtbij zich wilde
hebben. Om een hokkerige indeling te voorkomen en meer ruimtelijkheid te
creëren, kwam Rietveld met het idee om schuifwanden te plaatsen.
Vorm en kleur
In het begin stadium had het ontwerp nog de vorm
van een blokje. Later kwam Rietveld op het idee de buitenschil open te breken
in verschillende vlakken en lijnen. Het Schröderhuis houdt de omtrek van het
huis in principe een rechthoekige vorm, waarbinnen de ruimten op een vrij
eenvoudige manier rond het trappenhuis liggen. Bij de driedimensionale
behandeling van de buitenmuren volgt Rietveld de methode die hij in zijn
meubelontwerpen uit de voorgaande jaren had beproefd. De muur valt uiteen in
autonome elementen. Rietveld schildert de grote vlakken grijs en wit. Zwart
gebruikt hij voor de kozijnen die daardoor een geheel met het glas vormen. Met
rood, geel en blauw plaatst hij accenten in de compositie die de diepte
zichtbaar maken.
Soms wordt zelfs de suggestie gewekt dat de
onderdelen los van elkaar staan. Door de muurvlakken open te breken is het
effect van transparantie en immaterialiteit veel sterker dan bij de
asymmetrische stapeling van volumes door Van Doesburg. De constructie van het
hoekraam in de zuidoostelijke gevel maakt duidelijk dat hij dit effect bewust
nastreeft. Bij het openen verdwijnt de materie letterlijk, omdat het kozijn is
opgenomen in het raam.
Het huis wordt terecht verbonden met de
architectonische principes van De Stijl.
Een belangrijk concept van Rietveld is
ruimtelijkheid, dit zie je terug in het Schröderhuis. Goed gebruik van
oppervlakte. Vrij indeelbaar. Functioneel . alles in vorm van rechthoek.
- Verticale elementen
- Erg ruimtelijk en open, weinig gesloten vakken.
- Openingen in ruimte
- Openingen tussen vlakken en in hoeken.
- Ruimtelijke relaties
- overlappend
- Ruimtelijke organisaties
- Raster organisatie
Week 2
Week 4
Lijn
De kolommen en hemelwater afvoeren zijn de lijnen van
het gebouw. Ze hebben een andere kleur dan de vlakken, zodat ze ook opvallen.
Het Schroderhuis is opgebouwd uit losse vlakken. Elke
gevel is een aparte vlak. Deze vlakken ontmoeten en doordringen elkaar.
Verticale elementen
De plattegrond van het gebouw bestaat uit L-vlakken,
U-vlakken, 4-vlakken en 1-vlakken.
Organisatie
Het gebouw bestaat uit geclusterde ruimten, deze
ruimten zijn georganiseerd rond een
ingang.
Additieve ruimten
Het gebouw bestaat uit een kubus vorm opgebouwd uit
losse vlakken met verschillende afmetingen. De vlakken steken in elkaar door en
hangen dus ook buiten de kubus. Hierdoor is er spraken van additieve ruimten.
Week 6
Truus Schroder wilde op de eerste verdieping
wonen en daarom werkte Gerrit Rietveld eerst de plattegrond van de
bovenverdieping uit en daarna pas de begane grond. De binnen kant hebben
Rietveld en Schroder samen ontworpen, daarna heeft Rietveld nog de buitenkant
ontworpen.
Truus Schroder was eerst niet tevreden. Ze
wilde aan alle kanten balkons hebben en ze was ook tegen de omsloten kubus
vorm.
Op de begane grond was een kamer voor de hulp
in de huishouding, een atelier voor Rietveld, een grote eetkeuken, waar ook de
was werd gedaan en ook nog een kleine voorkamertje. Boven leefden de
familieleden in een grote open ruimte. Slaaphoeken konden ’s nachts visueel
worden afgeschermd door schuifwanden.
Bij het Schroderhuis is de scheiding tussen
wonen en werken gehandhaafd. De woon- en de slaapverdieping zijn juist in
elkaar geschoven. Dit is gedaan omdat Truus Schroder de kinderen dichtbij zich
wilde hebben. De hokkerige indeling vond Truus niets, dus vroeg aan Rietveld of
de muren weg konden. Dit heeft Rietveld opgelost door schuifwanden te
gebruiken.
Bij de driedimensionale behandeling van de
buitenmuren volgt Rietveld de methode die hij in zijn meubelontwerpen ook had
gebruikt. De valt uiteen in autonome elementen. De grote vlakken zijn grijs en
wit. Zwart is voor de kozijnen die een geheel vormen met de kozijnen. Rood,
geel en blauw zijn gebruikt om accenten in de compositie te maken, zodat de diepte meer zichtbaar
wordt.
Soms wordt zelfs de suggestie gewekt dat de
onderdelen los van elkaar staan. Door de muurvlakken open te breken is het
effect van transparantie en immaterialiteit veel sterker dan bij de
asymmetrische stapeling van volumes door van Doesburg. De constructie van het
hoekraam in de zuidoostelijke gevel maakt duidelijk dat hij dit effect bewust
nastreeft. Bij het openen van het raam verdwijnt de materie letterlijk, omdat
het kozijn is opgenomen in het raam.
Week 7
1. Rechthoek à Het Schröderhuis bestaat uit rechte vlakken. Dus aan deze eis van het
neoplasticisme voldoet het Schröderhuis helemaal.
2. Herhaling grote oppervlakte heeft een niet-kleur en
een kleine oppervlakte heeft een primaire kleur. à Dit kom
in het Schroderhuis voor zoals dit ook aangegeven is in de schets.
3. Asymmetrie à dit is
het geval, omdat je het gebouw niet symmetrisch kunt verdelen.
4. Geen schuine lijnen à zoals
in de schets te zien is bestaat het gebouw uit horizontale en verticale lijnen.
5. Evenwicht in kleuren en delen. à dit is
gedaan door de vlakken de rangschikken op niet-kleuren en primaire kleuren.
6. Geen natuurlijke herhaling. à het
gebouw bestaat uit vlakken die verschillende afmetingen hebben.
Dus het Schroderhuis voldoet aan alle 6 regel die Piet
Mondriaan heeft opgesteld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten